Sprekers

Luc Sels

Rector van de KU Leuven en arbeidsmarktspecialist Luc Sels doet een wake-up call naar de arbeidsmarkt.

Sophie De Winne

Sophie De Winne doceert Strategisch HRM en Onderzoeksmethodologie 
in afstudeerrichting HRM. 

Coolblue

Vandaag de dag is de opkomst en stijgende populariteit van nieuwe online sourcing kanalen een opportunitet.

Lies Permentier

Lies Permentier is arbeidsmarkt en dataspecialist bij HRlinkIT.

Agenda

12:30

Onthaal

Nametags, Swag, Refreshments 

13:15

Welkom

Pecha Kucha Customer (roughly 7 min each)

13:30 Luc Sels

Critique

Critiquing a local Landing Page

17:00

Network + Questions

Network, and learn & get inspired from each other.

Registreren

Elk ticket bevat vier topsprekers, veel inzichten, networking en heerlijke hapjes. 

Registreer

Faculty Club Leuven

Groot Begijnhof 14 
3000 Leuven

Partners

Onze partners die deze masterclass mogelijk maken

© 2018 HRlinkIT

The future will be fuelled by data

Wanneer? Donderdag 29 maart 2018 // 12.30 - 17.30 uur + netwerkreceptie

Hoeveel? 145 euro // Gratis met code

Waar? Faculty Club Leuven

Wie? Uitsluitend directieniveau en senior management

Wat? Topsprekers over recruitment analytics met afsluitende netwerkreceptie

Masterclass Recruitment Analytics 

29 MAART 2018

REGISTREER
HRlinkIT

Praktisch

HR, en zeker ook recruitment, wordt meer dan ooit overspoeld door wat Wim Van Meerbeeck (HRlinkIT) ‘technologische buzzwords’ noemt. Artificiële intelligentie, blockchain, machine learning,… De managing director is ervan overtuigd: technologie zal een dominante plaats innemen op de arbeidsmarkt en bij rekrutering. Recruitment analytics biedt houvast bij de huidige en toekomstige besluitvorming. Het thema van de masterclass 2018 wordt duidelijk gesmaakt door het publiek van directieleden en senior management.

De toestand is ernstig, maar niet hopeloos

Dat die aandacht terecht is toont prof. Luc Sels, rector aan de KU Leuven, aan met enkele confronterende cijfers van Steunpunt Werk. Er is een toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Enerzijds omdat de economie gestadig groeit en het aantal vacatures aandikt. Anderzijds omdat de bevolking op arbeidsleeftijd afneemt, het aantal 55-plussers die de arbeidsmarkt verlaten en moeten vervangen worden groeit, jongeren steeds later een eerste job zoeken en de werkzaamheid onder hooggeschoolden piekt (87%). Het Vlaams Gewest kent hierdoor een spanningsratio van 5,6 niet-werkende werkzoekenden per openstaande VDAB-vacature (in 2017), tegenover nog 9,3 in 2014. De toekomst belooft weinig versoepeling.

Helaas is er nog een verzwarende factor: de kwalitatieve mismatch op de arbeidsmarkt. De gevraagde profielen verschillen van de aangeboden profielen. “Het aandeel laaggeschoolde jobs zal de komende jaren ongeveer gelijk blijven. Jobs die geautomatiseerd kunnen worden, die zijn dat al. Het aandeel middengekwalificeerde jobs (bijv. commerciële functies, verkoop, geschoolde bouwvakker) daarentegen neemt verder af, terwijl het aandeel hooggeschoolde jobs de omgekeerde beweging maakt.”

Van de hele digitaliseringsgolf verwacht prof. Luc Sels geen grote schokgolven. “De impact van technologie op het aantal jobs zal beperkt zijn. Ik zie wel een grote invloed op de inhoud van de jobs.” Hij besluit: “De toestand is ernstig, maar niet hopeloos.”

Inzetten op een multichannelaanpak

Arbeidsmarktdataspecialist Lies Permentier (HRlinkIT) kan zich helemaal vinden in deze conclusie. “Het voelt alsof de war for talent nog nooit zo hevig heeft gewoed. De tijd voor recruiters van ‘post a job and pray for a candidate’ is voorbij. Wie mensen wil vinden, zal verschillende kanalen moeten gebruiken.”

Ze pleit voor een datadriven recruitment strategie in plaats van te steunen op een buikgevoel en appelleert de aanwezige groep directie en senior managers met verontrustende cijfers. 10% van wie een vacature bekijkt, solliciteert daar uiteindelijk op. Via mobile devices daalt dit cijfer tot amper 4,7% terwijl toch een op drie vacaturebezoekers mobiel surft. Waar in het rekruteringsproces verliezen organisaties de aandacht van deze potentiële kandidaten? Durf ook de hand in eigen boezem te steken: gemiddeld 35% van de online sollicitanten krijgt geen reactie van het bedrijf. En dat in een krappe markt. Nefast voor je employer branding! Nog belangrijk: waarop moet je je als recruiter focussen om het hoogste rendement uit je tijd te halen?

HR & analytics: de mogelijkheden zijn enorm

Ook professor Sophie De Winne (KU Leuven - faculteit Economie & Bedrijfswetenschappen) heeft een sterk geloof in HR analytics waarvan recruitment analytics uiteraard deel uitmaakt. “Big data zijn helemaal terug. Denk maar aan Amazon die via een polsband de bewegingen van medewerkers volgt of voetbalploegen die hun spelers 24/7 monitoren via een smartwatch.”

Sophie De Winne ziet goede redenen om analytics in te zetten. Het kan HR helpen om een strategische rol in de organisatie op te nemen en niet-HR-mensen te overtuigen van het beleid. “Enkel intuïtie volstaat niet bij rekrutering.” En ja, ‘meten is weten’ is managen. Je kan gericht acties koppelen aan cijferanalyses. De hoogleraar is echter niet blind voor valkuilen: “Big data/HR analytics is geen magie. Kennis van de business en HRM blijft essentieel, naast expertise rond data analytics. De context is eveneens belangrijk. Imiteren werkt niet.”

Data als brandstof

Data zijn de brandstof voor e-commerce. Jan Teerlinck, vice-president van Selligent, toont de enorme impact van big data en analytics via de case van Zalando. De online kleding- en schoenenwinkel weet precies hoeveel keer de website wordt bezocht (2,5 miljard per jaar), hoeveel bezoeken resulteren in een aankoop (2,76%) en wat de gemiddelde waarde is (64,5 euro). Een gemiddelde klant koopt 3,9 keer per jaar. Via een verregaand verzamelen van gegevens en grondige analyse en interpretatie weet Zalando wie de ‘juiste’ klant is, welke producten het aan wie moet aanbieden, via welk kanaal en wanneer. Met een overduidelijk positief effect op de omzet en andere KPI’s van het boomende bedrijf.

De voorbeelden uit de e-commercewereld doen dromen van mogelijkheden binnen het hele rekruteringsbeleid. Een soortgelijke aanpak binnen rekrutering zou het aantal kandidaten flink opdrijven, de kwaliteit verbeteren en de inzet van middelen optimaliseren. Wat houdt ons nog tegen?

  • Hoe heb je de juiste cijfers en inzichten beschikbaar, op het juiste moment?
  • Waarom moet je data gebruiken in je talent acquisitie marketingstrategie?
  • Hoe zet je de stap van data naar een structurele actie en optimalisatie? 
  • Wat zijn de recruitment / talent acquisitie analytics van morgen?

Deze masterclass biedt concrete inzichten

Wanneer? Donderdag 29 maart 2018 // 13 uur - 17 uur + netwerkreceptie

Hoeveel? 145 euro 

Waar? Faculty Club Leuven

Wie? Uitsluitend directieniveau en senior management

REGISTREER

Praktisch

VERSLAG

HRlinkIT is tought leader op het vlak van talent acquisitie strategie. HRlinkIT ondersteunt organisaties en HR-consultants bij de keuze, implementatie, koppeling, integratie en het beheer van Talent Acquisitie totaaloplossingen. Dit met een continue focus op innovatie.

www.HRlinkIT.be 

Groenstraat 106/204, 3001 Heverlee
Blekersdijk 33B, 9000 Gent 

www.hrlinkit.be
09 298 04 99

HRlinkIT logo


HRlinkIT is een thought leader op het vlak van talent acquisitie waar inspireren en realiseren centraal staan. Ons team ondersteunt corporates en HR-dienstverleners bij de innovatie en digitalisering van hun recruitment businessmodellen. 

We kiezen voor korte communicatielijnen, werken in teams van ervaren mensen met een ondernemende mentaliteit, aangevuld met professionele en gespecialiseerde partners waar nodig. Dit maakt het mogelijk om op het vlak van Talent Acquisitie innovatieve totaaloplossingen uit te tekenen, implementeren, integreren en beheren. De voorbije jaren werkte HRlinkIT oplossingen uit voor o.a. Randstad Professionals, Tempo-Team Professionals, XPE, Adecco, Umicore, Jobpunt Vlaanderen, AG Insurance, IPG,….

Groenstraat 106/204, 
3001 Heverlee

FOTO'STAMOCONTACT

Rector KU Leuven

Recruitment Analytics 

Executive masterclass

Groot Begijnhof 14 
3000 Leuven

Groot Begijnhof 14 
3000 Leuven

Contacteer ons

HRlinkIT

Wiedauwkaai 23G
9000 Gent 

Sprekers

Luc Sels

Rector van de KU Leuven en arbeidsmarktspecialist Luc Sels doet een wake-up call naar de arbeidsmarkt.

Sophie De Winne

Sophie De Winne doceert Strategisch HRM en Onderzoeksmethodologie 
in afstudeerrichting HRM. 

Coolblue

Vandaag de dag is de opkomst en stijgende populariteit van nieuwe online sourcing kanalen een opportunitet.

Lies Permentier

Lies Permentier is arbeidsmarkt en dataspecialist bij HRlinkIT.

Lies Permentier
Jan Teerlinck

Sophie De Winne

Sophie De Winne, hoogleraar aan de KU Leuven, brengt u op deze masterclass dichter bij het antwoord. Wat is recruitment analytics, wat is het strategisch belang ervan? Kritische succesfactoren en de potentiële valkuilen en neveneffecten. 

Luc Sels

Vanuit wetenschappelijke inzichten en relevante cijfers legt rector Luc Sels een vinger op de pijnpunten van onze huidige arbeidsmarkt. Maar vooral toont hij wat ons te wachten staat. Een duidelijke visie op een plan van aanpak.

Lies Permentier

Recruitment data-specialist Lies Permentier (HRlinkIT) geeft een uniek inzicht in de tendensen op de recruitmentmarkt, gebaseerd op niet eerder gepubliceerde cijfers uit de recruitment big data tool Tamo. 

Jan Teerlinck

Jan Teerlinck (vice-president Selligent) gunt ons een blik in de wereld van de e-commerce. Meten, data verzamelen en inzetten voor gerichte communicatie is er al langer een standaardpraktijk. Kunnen we die aanpak toepassen in de recruitmentwereld om talent aan te trekken? 

Jan Teerlinck

Hanne Decoutere

Hanne Decoutere is nieuwsanker bij de VRT en presentatrice bij Read my Lips. Zij is de moderator en gastvrouw tijdens de executive masterclass.

Lies Permentier
Jan Teerlinck

Sophie De Winne

Sophie De Winne, hoogleraar aan de KU Leuven, brengt u op deze masterclass dichter bij het antwoord. Wat is recruitment analytics, wat is het strategisch belang ervan? Kritische succesfactoren en de potentiële valkuilen en neveneffecten. 

Luc Sels

Vanuit wetenschappelijke inzichten en relevante cijfers legt rector Luc Sels een vinger op de pijnpunten van onze huidige arbeidsmarkt. Maar vooral toont hij wat ons te wachten staat. Een duidelijke visie op een plan van aanpak.

Lies Permentier

Recruitment data-specialist Lies Permentier (HRlinkIT) geeft een uniek inzicht in de tendensen op de recruitmentmarkt, gebaseerd op niet eerder gepubliceerde cijfers uit de recruitment big data tool Tamo. 

Jan Teerlinck

Jan Teerlinck (Selligent) gunt ons een blik in de wereld van de e-commerce. Meten, data verzamelen en inzetten voor gerichte communicatie is er al langer een standaardpraktijk. Kunnen we die aanpak toepassen in de recruitmentwereld om talent aan te trekken? 

Jan Teerlinck

Hanne Decoutere

Hanne Decoutere is nieuwsanker bij de VRT en presentatrice bij Read my Lips. Zij is de moderator en gastvrouw tijdens de executive masterclass.

Logo Carerix
In goede banen
logo textkernel
Logo Indeed

Partners

Onze partners die deze masterclass mogelijk maakten

Inhoud

'The future will be fuelled by data.' Deze masterclass over recruitment analytics biedt inzichten en concrete antwoorden over wat werkt in je recruitmentstrategie. Inhoud en netwerking op niveau staan tijdens deze top-masterclass centraal.

Recruiten is meer dan aanwerven. Goed recruiten betekent ook: KPI’s opvolgen, recruitmentinvesteringen staven met een gefundeerde ROI-oefening, correcte cijfers vergelijken met benchmarks, verbanden leggen die met het blote oog onzichtbaar zijn… Dat alles leidt naar inzicht en doorzicht. Zo kom je tot 
doeltreffende acties en een betere strategische besluitvorming.

Meten, data verzamelen en data-analyse bieden houvast voor je huidige en toekomstige besluitvorming omtrent rekrutering. Bijzonder belangrijk in een wereld vol digitale transformatie!

Keynote speaker Luc Sels, rector van de KU Leuven, doet een wake-up call van de arbeidsmarkt. Hij geeft een duidelijk beeld van de huidige situatie van de arbeidsmarkt en de verwachte tendensen voor de komende 5 tot 10 jaar.

Anno 2018 is recruiten meer dan aanwerven. Het is ook KPI’s opvolgen, investeringen staven met een gefundeerde ROI-oefening, correcte cijfers vergelijken met benchmarks, verbanden leggen… om tot doeltreffende acties en betere strategische besluitvorming te komen. Wat werkt in jouw recruitmentstrategie? De masterclass Recruitment Analytics van HRlinkIT bood inzichten en concrete antwoorden. 

Recruitment Innovation Gallery

BEKIJK ALLE FOTO'S

Datagedreven rekruteren? Tamo biedt een uniek inzicht in de efficiëntie en de effectiviteit van je online - en offline marketingacties en recruitmentkanalen. 

Als recruitment big data tool verzamelt en visualiseert Tamo alle relevante informatie uit je interne en externe recruitmentbronnen op één plek.

Talent Acquisition Analytics

MEER INFOButtonLees het volledige verslag

The future will be fuelled by data